Kosztolányi Dezső: Esti Kornél, II. fejezet- Esti Kornél a Vörös Ökörben

Mutasd be a novella műfaját, és vizsgáld meg a felépítését! Milyen nehézségeit látod a kisfiú beilleszkedésének? Érvelj amellett, hogy szerinted beilleszkedésről vagy beolvadásról van-e itt szó inkább!


Itt elolvashatod a novellát: https://mek.oszk.hu/00700/00744/00744.htm#2

Itt meghallgathatod a novellát: https://mek.oszk.hu/11300/11319/mp3/

Kosztolányi Dezső Szabadkán született 1885-ben, és Budapesten halt meg 1936-ban. A mű 1933-ban került kiadásra. Az Esti Kornélra sokan mint az író alteregójára tekintenek. Tehát azt gondolják, hogy ez a szerző alakmása, “másik énje”.

Arról szól, hogy egy hatéves gyerek először megy iskolába. Ezt meséli el a történet. Az osztályba való belépését, addigi életéről egy nagyon keveset is mesél, hogyan próbál leküzdeni akadályokat.

Az Esti Kornél egy novellás kötetnek tekinthető. Nem kapcsolódnak a történetek szorosan egymáshoz, de vannak összekötő elemek. 

A novella epikus műfaj (elbeszélő), amelyben egy elbeszélő elmond egy történetet, eseménysort. Az elbeszélő lehet a mű egyik szereplője, de lehet többé vagy kevésbé kívülálló is. Ennek a lényege, hogy személyek valahol cselekednek, vagy történik velük valami adott időben.

A novella rövid terjedelmű, kevés hőst szerepeltet, általában egyetlen kiemelt élethelyzetet, eseményt állít a középpontba. Nem véletlenül nevezik az angolban short storynak, azaz rövid történetnek a novellát. A szereplők többnyire változatlan jellemek, vagy épp a novella csúcspontján változik meg valami a személyiségükben.

A novella prózai (nem verses) műfaj.

Kompozíció alatt egységeket értünk, amik valamilyen kapcsolatban állnak a műben. Minden műben vannak egységek, és minden mondat beletartozik valamelyikbe. Ezeket általában a szereplők váltakozása, a helyszínek váltása, a cselekvések és az idő különíti el. Egy egység, amelyben ez a négy tényező nem változik.

Itt a nagyobb egységeket a helyszínek adják főként. Ez alapján három van, de az utolsó tovább bontható attól függően, hogy kivel van ott hősünk, és hogy az osztályterembe-e, vagy 'kint'. Kompozíciója:


1.

2.

3.a

3.b

3.c

3.d

Otthon

Az utcán

A -

Vörös-

Ökör-

ben

   

édesanyjával

“kint” egyedül

“bent” egyedül

“bent” a tanítóval

 

Esti Kornél szorongott az elsősök tantermében, mert nem ismert senkit. Senkihez sem tudott odamenni, hogy beszélgethessen vele. Az a tény, hogy valaki gazdag vagy szegény, nem határozza meg a jellemét, így nem tudhatunk róla jóformán semmit, míg oda nem megyünk hozzá beszélgetni. Nem fogadta be őt egyik “kaszt” sem, nem kínálkozott neki önként, hogy üljön oda hozzájuk. Nem volt se gazdag, se túl szegény. Apja gimnáziumi tanár, értelmiségi, amit ebben a korban még nem tiszteltek annyira. Így nem tudott elhelyezkedni. Egyedül sem akart maradni, mert mindenki megtalálta a helyét, csak ő maradt árván.

Nem tudott beilleszkedni, mert nem ismert senkit a tanteremből, nem voltak barátai azelőtt. Tovább nehezítette a helyzetét, hogy nem tudta hova tartozik. Végletekkel próbálkozik, mert szeretne kitűnni a többiek közül, de nem sikerül. Dühös az osztályra és megveti őket. Nem tartja egyenrangúnak magát velük. Lenézi őket, és végiggondolja, hogy ő mennyi mindent tud, ezek meg hozzá képest semmit.

A tanító mikor észreveszi, elkezdi kérdezgetni. Ez csak ront a helyzetén, mert köz nevetség tárgya tárgya lesz. Fél az osztálytól, és vigyorgó bálványarcot lát benne. A tanító kioktatja, hogy itt mindenki egyenlő és nincs kivétel. Ezzel is beolvadását segíti elő, nem beilleszkedését. (Ha mindenki egyenlő, akkor miért elöl ülnek a gazdagok és hátul a szegények, vajon?) Később, mikor sírva fakad, a tanító segít neki, rászól a padban ülőkre, hogy engedjék beljebb, fogadják be. A végén pedig megdicséri, ami külön segít neki, hogy beilleszkedjen. Ennek eredménye, hogy a nevét már szépen, értelmesen és hangosan mondja ki. A tanító így segített neki, és hátráltatta is.

 

Külön nehézség a fiúnak, hogy beteges gyerek, aki ugyan sokat tud, de elmarad kortársai mellett fizikumban. Furcsa bogarai vannak, amik szerintem nem tudatosan talált ki magának, inkább a sok betegség, a bezártság, a nagy tudás, innen-onnan hallott dolgok hatására alakultak ki. Például fél a haláltól, ami szerintem teljesen normális dolog egy kisgyereknél, de nem ekkora mértékben. Azért félhet véleményem szerint, mert míg beteg volt talán sok orvos lemondott már róla, haláláról beszéltek, műtétekről, ami ijesztő. A tüdőtágítást is innen eredeztetem. Mondatfoszlányokat hallott vagy értett meg az orvosok beszédéből, ami megrémítette. A tüdőbajról, vagy tüdőösszeesésről is hallhatott amire orvoslásként kieszelte ezt a módszert.

Mindezek a tulajdonságok furcsák, hátráltathatják a beilleszkedésben, ha egyszer kiderülnek mások előtt. Más gyermekek nem csinálnak ilyeneket, ettől idegennek érzik Kornélt, és kitaszítják maguk közül.

Szülei igyekeztek megadni számára mindent, amit tudtak. Anyja szeretettel veszi körül, ami nagy dolog. De nem segíti beilleszkedését. Nem viszi be az osztályterembe. Nem marad vele ott. Valamennyire igaza van, mert lehet, hogy a gyerek végig belecsimpaszkodna, és nagyon nehezen engedné el, ami megint nevetségessé tette volna. Szerintem egy kicsit ott maradhatott volna, bátorságot önteni reszkető fiába. Később is ugyanúgy elmehetett volna. Apjáról nem tudunk túl sokat. Nem idéz fel a történet során képet róla.

Összefoglalva elkényeztették a fiút valóban, de ez egészsége miatt teljesen érthető. Nem találkozott azelőtt túl sok gyerekkel, nem volt soha barátja. Sok nehézséggel kell szembenéznie, de a novella végén úgy érezhetjük: ha nem is ment minden egy csapásra, sokat haladt előre.


 

Vázlat

NOVELLA

 

-epikus műfaj, próza, elbeszélő mesél egy történetet

-rövid, kevés hős

-egy esemény

kompozíció (tagolás)

-helyszín, szereplők (idő, cselekvés)

Itt: otthon, úton, Vörös Ökörben-kint, bent, anyjával, tanítóval


BEILLESZKEDÉS

BEOLVADÁS

tanító megdicséri

nem ismer senkit, nincsenek barátai

 

többet tud az osztálynál, lenézi őket

 

tanító kioktatja, hogy ne érezze följebbvalónak magát

 

beteges, bogaras, MÁS

 

szülei elkényeztették

 

nem ismeri pontos helyzetét, nem tud elhelyezkedni az osztályban

 

Definíciók ebben a tételben:

 

Novella: Epikus mű, amelyben egy elbeszélő elmond egy történetet. Rövid terjedelmű, kevés hőst szerepeltet, általában egyetlen kiemelt élethelyzetet, eseményt állít a középpontba. Próza.

Teszteld tudásod!

1. Mi a novella?

2. Mi az a kompozíció?

3. Milyen az Esti Kornél a Vörös Ökörben c. mű kompozíciója?

4. Miért nem tudott beilleszkedni az osztályba? Milyen nehézségei voltak?

5. Kik vannak mellette a novella során? Milyen módon segítik vagy hátráltatják a beilleszkedését?